Hvilken type batteri?

Vi har etter hvert fått fire typer å velge mellom: Bly/syre, AGM, Gel og nå Litium. De tre første er alle bly/syre teknologi, hvor hovedingrediensene er bly, blydioksyd og svovelsyre. Seks celler tilsammen gir 12 Volt. Litium er en helt annen konstruksjon. Vekt og størrelse er mindre enn halvparten av et blybatteri med samme kapasitet. Som tommelfingerregel sier vi gjerne at bly-syre-batterier ikke bør utlades mer enn 25% av kapasitet, dvs. til 75% av full lading. Litium-batterier kan som hovedregel utlades 80%, dvs. helt ned til kun 20% av full lading.

Bly/syrebatteri (våtbatteri - dvs. batteri med flytende syre inni).

Dette er batteritypen vi har kjent i alle år fra bil og båt. De har ofte skrukorker av ett eller annet slag over de seks cellene slik at man kan etterfylle vann som har fordampa. Andre er hermetisk lukka, såkalt vedlikeholdsfrie batterier, også kalt SMF batterier (Sealed Maintenance Free), hvor etterfylling verken er mulig eller nødvendig. I tillegg deles vanlig blybatteri i typene startbatteri og forbruksbatteri. I et solcelleanlegg skal det bare være startbatteri hvis det er akkurat det det skal brukes til, dvs. starte en motor. Ellers skal man alltid velge forbruksbatteri. Et startbatteri gir mye strøm de 3-4 sekundene det drar motoren igang, men tåler få utladninger (sykluser), som er viktig egenskap i et solcelleanlegg.

Vårt utvalg av våtcelle / flytende blybatterier finner du ved å klikke her. 

AGM (Absorberende Glass Matte).

Denne batteritypen inneholder like mye bly og syre som vanlig bly/syrebatteri. Men syren er bundet i en slags glassduk mellom blyplatene. Syren renner ikke ut om det skulle gå hull på batteriet. Det kan snus opp ned. Det er dyrere enn standard bly/syre, men har fordeler som kan være verdt ekstrainvesteringen. Det tåler flere dyputladninger og flere sykluser før det sendes til skroting. AGM-batteri kan brukes som startbatteri hvis det er stort nok.

Vårt utvalg av AGM batterier finner du ved å klikke her. 

Gel-batteri.

Også denne typen inneholder like mye bly og syre som bly/syre-batteri. Men, som navnet sier, er det også en slags gele inni. Syren er bundet i en gelemasse tilsvarende glassmatten i AGM-batteri. Det tåler også å legges og snus opp ned. Syren renner ikke ut om det går hull. Gel-batterier tåler normalt enda flere dyputladninger og sykluser enn AGM-batterier. Gel-batterier egner seg også svært godt i kalde miljøer. De yter noe bedre, tåler bedre utladning og opplading i lave temperaturer. Gel-batterier har relativt høy indre motstand, og er derfor mindre egnet som startbatteri eller til apparater som krever høy effekt, dvs. Watt (motor, støvsuger, kaffetrakter). Men hvis batterikapasiteten er stor, er det greit.

Vårt utvalg av Gel-batterier finner du ved å klikke her. 

Litium-batteri - litium-jernfosfat - LiFePO4 eller kort LFP (Litium-Ferro-Phosphat)

Dessverre fortsatt nokså dyre saker. En celle avgir en spenning på 3,2 Volt, slik at 4 seriekoblede celler gir 12,8volt. Men hva er fordelen? Litium-batteri veier og måler godt under halvparten av et blybatteri med samme kapasitet.Et typisk 200 Ah litiumbatteri veier ca. 16 kilo, kontra et 180Ah AGM-batteri veier ca. 43 kilo. Det er lettere å bære til hytta, og båten flyter høyere i vannet. Dyutladninger er ikke en problemstilling, det er et hav av sykluser å ta av før det en gang må skrotes. Litium har en viss fare for havari hvis spenningen på en enkeltcelle underskrider eller overskrider grenseverdier. Men det holder man styr på med et såkalt Batteri-styrings-system, Battery Management System (BMS). Våre litiumbatterier er utstyrt med eller har mulighet for tilkobling til BMS. For mer info, les vår veiledning om litiumbatterier.

Vårt utvalg av litiumbatterier finner du ved å klikke her. 

Se vårt utvalg av batterityper ved å klikke her. 


Tilbake